Minder belangstelling voor klassiek programma
muziek + recensie Leidsch Dagblad,
1-9-2003, Lidy van der Spek
Rapenburg concert: Slagwerkers Koninklijk
Conservatorium Den Haag en Bach/Bukowski door Willem van Ekeren.
Gehoord 31/8, Rapenburg Leiden.
Aan het weer ligt het niet dat op zondagmiddag
beduidend minder mensen boten, pontons, singels en stoepen bevolken.
Maar kennelijk brengen Esther Hart en Carel Kraayenhof meer mensen
op de been dan Severino's fadomuziek of Huub de Vriend met zijn
kleurrijk getoonzette muurgedichten. Toch is het jammer dat het
Rapenburg niet zwart staat bij het spectaculaire optreden van de
Slagwerkers van het Koninklijk Conservatorium, onder wie Leidenaar
Tom van de Loo. Want dat is fascinerend, hamerde jong en oud recht
in het hart....(deel weggelaten, webmaster)...... Het Rapenburg
Concert had op deze tweede dag niet overtuigender kunnen beginnen.
Minder spectaculair, maar op z'n minst
bijzonder en treffend is het optreden van Willem van Ekeren. Sinds
1997 werkt hij aan zijn Bach-Bukowskyproject, een bezigheid waarbij
hij zelf het gevoel heeft geleid te worden. Hij improviseert op
preludes en fuga's uit het Wohltemperierte Klavier van Johann Sebastian
een eigenzinnige vocale compositie, geënt op gedichten van
Charles Bukowsky (1920-1994) uit de bundel 'The last night of the
Earth poems'. Aan het begin van zijn concert lijkt het moeilijk
om naar die twee 'stemsoorten' tegelijk te luisteren. Wat zingt
hij, speelt hij die prelude wel mooi, exact, betrouwbaar? Maar gaandeweg
gaan die beide tezamen, en ga je genieten van meegaan of tegenstribbelen
op die dubbele muziek, van de geraffineerde frasering en inzetten
van de vocale lijnen, van de accenten die al of niet samenvallen.
Kortom genieten van die dwarse osmose: van schurende, scheurende,
hartbrekende zang, gevat in het heldere gearticuleerde al of niet
méérstemmige 'Wohltemperierte' dat zich laat plooien
op gezag.
Op dit artikel
rust auteursrecht van Leidsch Dagblad, respectievelijk van de oorspronkelijke
auteur.
|