Nachtleven met Bach
NRC-Handelsblad, 5-9-2003, Kester Freriks
Enkele korte citaten uit het vrijwel pagina vullende interview dat
is verschenen in het Cultureel Supplement
"Eerst klinken de vertrouwde barokklanken van
Das wohltemperierte Klavier (1722) van J.S. Bach uit de
luidsprekers. Fraaie harmonieën, treffende contrapunten. De
linkerhand van de pianist zorgt voor een stuwende ritmiek. Met zijn
rechterhand bespeelt hij de hogere toetsen. Licht, helder. De liefhebber
van Bach is helemaal gerustgesteld. Dan, onverwacht, begint de pianist
te zingen met ruige, lage stem.........."
Dan, over de cd For the Rich van Beatty AcqueMAI
zegt Willem:
"Het was een cd zoals ik die altijd heb gedroomd,
een pure en prachtige samenhang van tekst en muziek. Voor mij is
dat van begin af aan mijn fascinatie geweest. Hoe giet ik goeie
sterke teksten in een muzikale vorm?"
Verder zegt hij over Bach-Bukowski:
"Het is misschien vreemd, maar toch heb ik dankzij
het gitaarspel veel meer greep gekregen op de partituur van Bach.
Bij de gitaar doet de linkerhand, de hand die de steel bespeelt,
meer dan de rechter. Links zorgt voor de stuwing, het ritme, de
kracht. Met rechts maak je de snelle loopjes. Voor Das wohltemperierte
Klavier geldt hetzelfde. De drive ligt aan de baskant
van de piano, het melodische arsenaal komt voort uit de discant,
de hoger gestemde toetsen. Doordat ik op de gitaar mijn linkerhand
extra heb ontwikkeld, heb ik veel meer toegang gekregen tot de complexe
baslijnen van Bachs klaviermuziek."
"Elke keer weer, of ik nu repeteer of optreed,
merk ik dat de samenhang steeds groter wordt. Het is of Bach en
Bukowski elkaar steeds meer gaan verstaan. .......... Ik heb altijd
het idee gehad dat ik eens iets moest maken dat niet kapot kan.
Als je wat creëert, dan moet dat met de overtuiging zijn dat
het uit een stuk is, niet aarzelend of terughoudend. Ik hoop dat
het met Bach-Bukowski is gelukt."
Op dit artikel rust auteursrecht
van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.
|